Külastajate koguarv

Thursday, August 30, 2012

Sissejuhatus eksperimenti

Tere!

Saame tuttavaks. Minu nimi on Juhan-Mart. Olen Tartu Ülikooli riigiteaduste tudeng ning ühiskondlikult aktiivne ja sportlik noor inimene. Septembrist alustan teist õppeaastat üliõpilasena. Möödunud aasta jooksul õppisin ma üliõpilase elu kohta nii mõndagi, sealhulgas seda, kui odav või kallis see ühe noore inimese ning tema pere jaoks on. Sellest tulenevalt tabas mind väikene üllatus, kui ma kuulsin Haridus- ja Teadusministeeriumi vajaduspõhise õppetoetuse eelnõust. Eelnõu näeb ette,  et riigipoolset toetust, suuruses 135 eurot, hakkavad saama need üliõpilased, kelle sissetulek leibkonna liikme kohta on alla vaesuspiiri, ehk alla 280 euro, ja kes lisatingimusena täidavad igas semestris 30 EAP nõude.

Üllatavad polnud mitte ainepunktide nõue, vaid summa, mida toimetulekuks ette nähakse. 135 eurot pole teab mis suur summa üliõpilase jaoks, kui tegu on kodust eemal viibiva tudengiga.  Et veenduda, ega ma ainus pole kes nii arvab, küsisin ma mitme tuttava käest nende arvamust. Kui ühest suust vastati, et ainult 135 euroga ära ei ela. Sama võis lugeda ka Sirje Niitra 27. augustil E24-s ilmunud artiklist „Tudengi rahakott: kolmsada eurot kuus“ (http://www.tarbija24.ee/951728/tudengi-rahakott-kolmsada-eurot-kuus/).

Arvestades seda, et mõeldav toetus läheb neile, kelle pere ei suuda oma last finantsiliselt väga toetada, on see üsna väike summa. Mõelnud enda üliõpilaselu peale, mõistsin, et taolise summaga toime tulemiseks tuleks mul ilmselt mitmes valdkonnas vööd koomale tõmmata. Kuna minu hobi, kergejõustik, nõuab kuus ligikaudu 25-30 eurot, siis ainuüksi see võtaks 135 eurosest toetusest peaaegu neljandiku. Viljandis kodus käiminegi võtab kuus ligikaudu 30 eurot. Arvestada tuleb ka sellega, et minu elupinna üür on aastat läbivalt koos kommunaalidega 73,50 eurot, mis Tartu kohta on üsna hästi saadud. 

Neid arve kokku lüües saigi 135 eurot sisuliselt otsa, ilma et toidu peale ja muudele asjadele kuluv raha sinna sisse oleks arvestatud. Et need kulud kuidagi katta, tuleks mul minna tööle ja/või võtta õppelaenu. Mõeldes oma ajagraafiku peale, poleks mul ülemäära palju aega tööl käimiseks – õpingud võtavad poole ajast ning vabatahtlik töö noorteorganisatsioonide juures koos hobiga teise poole. Lisades sinna juurde tööl käimise, oleks raske leida aega õppimiseks tervist ja tulemusi rikkumata. Õppelaen on variant, aga minu meelest poleks enam kõrgharidus tasuta (nagu seda on reklaamitud), kui selle omandamiseks peab laenu võtma.

Kõige eelnenu valguses mõtlesin ma siiski eksperimendi korras järgi proovida, kas ühiskondlikult aktiivsel üliõpilasel on võimalik ühe kuu jooksul ära elada 135 euroga ning kas see summa tagab sotsiaalse ja majandusliku kindlustunde õpingute ajal. 

Et eksperiment oleks kõigile arusaadav ning kergesti jälgitav, seletan siinkohal lahti mõned eksperimendi üksikasjad.

  • Eksperiment kestab 3. septembrist 3. oktoobrini
  •  Kuu alguses on mul kasutada 135 eurot, mis jääb mulle erinevateks toiminguteks kasutada (kuu alguses ei arva ma sellest maha üüri ja sportimisele minevaid kulutusi)
  • Selle raha eest ostan ma endale toitu ning muud hädavajaliku
  • Kõik asjad ostan ma põhimõttel „maksimaalselt soodne“
  • Ostude tšekid kogun ma kõik kokku ning teen nendest iga nädala lõpus kokkuvõtted. Kõikide nädalate summad löön ma omakorda kokku kuu lõpus
  • Kuu lõpus lisan ma tehtud kuludele juurde oma elupinna üüri (73,50) ja sportimisele kulunud raha (ligikaudu 25 eurot). Transpordikulud on jooksvalt 135 euro sees
  • Kui kuu kulutused ületavad perioodi lõpuks 135, siis otsin ma erinevad võimalused, kust ma puudu jääva raha leian, või millest ma peaksin loobuma
  • Perioodi lõpuks teen ma subjektiivse järelduse sellest, kas 135 eurone toetus tagab üliõpilasele sotsiaalse ja majandusliku kindlustunde õpingute ajal
Selliste punktide alusel kavatsen ma elada kuu aega. Lisan siinkohal ära, et oma menüüd koostades on tähtsal kohal hind, kuid sama tähtis on ka toituda tervislikult. Seepärast ei jäta ma toidukorvist välja lihatooteid. 

Eksperimendi eesmärk pole rünnata ühtegi erakonda ega poliitikut, vaid saada pilt sellest, milline võib osade üliõpilaste elu välja näha taolise toetussüsteemi rakendudes. Eksperimendis ei proovitagi väita, et toetuse saajad kindlasti ei oma ühtegi teist tuluallikat peale 135 eurose teotuse, kuid see on ainus summa, millega toetuse saaja saaks kindlasti arvestada õpingute perioodil.

Kallis lugeja! Kui sul tekib küsimusi eksperimendi kohta või minu tegemiste kohta, siis võid siin kommenteerides küsida. Samuti võite vaadata minu tegemisi Facebook-i leheküljel "Jukust Juhaniks 135 euroga" ning lugeda mõningaid säutse Twitteris https://twitter.com/JuhanMart. Tekkinud küsimustele vastan esimesel võimalusel :)

Parimat soovides

Juhan-Mart Salumäe

20 comments:

  1. Mul on üks tuttav arst Viljandi kandis, tahad ütlen talle, et ta jälgiks sind?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tänud muretsemise eest, aga vast asjad nii ekstreemseks ei lähe :D

      Delete
  2. Minu ühe kuu eelarve (ilma üürita) siin TTÜ-s õppides polegi üldjuhul suurem kui 135 € ja saan väga normaalselt hakkama (liha söön, kooki söön). Kodus käin peaaegu iga nädalavahetus, paraku tasuta.

    Aga sulle edu selle eksperimendiga! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seda on julgustav kuulda. Eks ma ise usu kah, et 135 euroga nälga tundma ei pea, aga minu energiakulu juures peab selle raha piires suht targalt majandama. Ja eks transa võta kah oma osa.

      Delete
  3. Elasin krooniaja viimased pool aastat 1000EEK kuus (üür välja arvatud). Elasin üle. Aga elu on märgatavalt kallinenud ja sama elukvaliteedi eest peaks välja käima eurodes 100.

    ReplyDelete
  4. Oled ju kõva spordimees. Ega nuudlitega ju lihast väga ei toida... Hoia seda aspekti ka silmas kui blogid. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hoian meeles :) Varsti lisan juurde ka retsepti, mis näitab, milleks ma nuudleid täpsemalt kasutan. Pelgalt nuudleid ma kah suust sisse ei aja :D Liha tuleb kindlasti veel eraldi teemaks siin blogis, nagu allolevatest kommentaaridest võib juba eeldada :)

      Delete
  5. Tere, Juhan-Mart
    Mulle meeldib, et sa võtad ette eksperimendi ja proovid omal nahal järgi.
    Mis sa arvad, äkki oleks põnev selle sama projekti raames siiski liha mitte tarbida? :)
    Eestis tulid just välja kaks põnevat taimetoidukokaraamatut ja nende autorid riputavad oma retsepte ka internetti üles. Seega menüüd poleks raske koostada.
    Üks kuu on piisavalt lühike aeg, et sa ei peaks hakkama muretsema teatud ainete puuduse pärast, mis võivad (aga ei pruugi) pikaajaliselt ja läbimõtlematult taimetoidul olles tekkida, samas on see ehk piisavalt pikk aeg selleks, et tunda, kuidas tasakaalustatud taimne toitumine su energiataset tõstab.
    Ja kui nüüd rahast rääkida, siis kui sa just ei pea liha all silmas vinkusid ja kondijahu vorstikesi vaid ikka "kvaliteetset liha" ja kala, siis taimetoitumine tuleb märgatavalt odavam. Usu mind.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kusjuures olen neist raamatutest juba kuulnud ning minu peres on nendest ka natuke juttu tulnud. Puhas liha on tõesti üsna suur kuluartikkel tervest toidukorvist, kuid samas äärmiselt vajalik proteiini allikas. Loomulikult on ka taimseid proteiini andvaid toiduaineid, kuid ma pole kindel, kas see rahuldaks minu vajadused. Enne taolise eksperimendi ettevõtmist peaksin nende raamatutega vähe tutvuma. Aga idee on iseenesest hea ning täiesti tõsiseltvõetav. Võib-olla võtta siis järgmiseks eksperimendiks ette taimetoidu kuu? Kui soovid mind selles osas veel nõustada, siis võid mulle kirjutada aadressil juhnas123@gmail.com

      Delete
  6. Olen samuti tudeng, juba kolmandat aastat. Samuti tegelen spordiga, tegelt õpin lausa kehakultuuri teaduskonnas. Kuu eelarveks on 100€, mille eest pean ostma toidu ja saama kodus käidud. Bussile läheb miskit 25€, järgi jääb 75€. Selle rahaga elab väga ilusti ära, kui just pidevalt pidutsemas ja väljas söömas ei käi.
    Kui räägime nüüd veel üürist, siis võtame jämedalt ühiselamu üüriks + kommunaalid 100€, lisame ka trenni umbes 30€, kokku: 100+100+30=230€, selle võime veel natuke ümardada ja võib väita, et üliõpilase kuu väljaminek on 200-250€.
    Õppetoetusest ma rääkima ei hakka, selle vilju pole veel maitsta saanud :D.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mainin esiteks ära, et õnneks ei kuulu minu tavapäraste kuluartiklite alla ei tubaka- ega alkoholitooted, mistõttu nende peale mul senimaani ning loodetavasti tulevikuski suurt läinud pole (head veini on samas kingitud ühele kui teisele sõbrale). Peoloomaks ma samuti ennast ei liigitaks.

      Mis puudutab toidule kuluvat raha, siis senimaani on mul kulunud kuus umbes 90-100 eurot toidule. Ilmselt on minu toidukorvi maksumus sinu omast seni kõrgem olnud seetõttu, et möödunud semestritel sundis tunniplaan mind nii mõnigi kord kohvikusse sööma. Uus semester seda ei tee. Loodetavasti suudan samuti oma toidukorvi maksumust edaspidi hoida 75 euro ringis.

      Mainin siinkohal ära, et minu keskmine kuine väljaminek on senimaani tõesti olnud umbes 250 eurot. Eks näeb, palju sellel kuul läheb

      Delete
    2. Minu toidukorvi maksumust vähendab tegelt ka see, et toon tavaliselt kodust kaasa riisi/makaronid/kartuli ja ketšupi/majoneesi, millele tegelikult kuluks üksjagu raha.

      Delete
  7. Võta natuke pikem periood ette, siis saad väljaminekutest täpsema pildi.
    Eks selliste suurte summade juures peab õpingute perioodiks eelnevalt soetama koolitarbed, riided, jalanõud ja ravimid :D
    Õnneks pakutakse mingitki summat võrreldes varasema ajaga :)
    Edu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vaatan, kuidas esimene kuu läheb. Võimalik, et eksperimenti pikendatakse, aga hetkel selles osas lubadusi ei anna.

      Delete
  8. Liha ei saa juba sellepärast ära jätta, et siis kaotab eksperiment oma mõtte. Kõik üliõpilased ei saa ju taimetoitlasteks hakata. See selleks, tubli eksperiment. Mina oma esimesel ülikooliaastal kulutusteks nii palju raha ei saanud kuskilt, vanematel finantsi ei olnud..kudusin sokke ja müüsin. Üür ja kommunaalid olid krooni ajal siis kuni 1800, mis maksid mu sugulased.. Toitu tassisin meeletult maalt. Teisel aastal läksin tööle kuid hakkasin kõiki asju ise maksma. Omale jäi ehk 20 eurot. Kolmandal aasta lõpus läksin uude kohta tööle, palk parem kuid kulutused ka märksa kõrgemad. Oleksin ma sellise režiimiga nagu esimesel aastal, jääks mul palju raha alles aga enam ümber kasvatada end ei oska. Samas.. alles ei jää mul seetõttu, et käin palju väljas söömas ja niisama kinos jms. Kuna kooli pole, saan täiskoormusega nüüd töötada. Loodetavasti kui sa selle eksperimendi teed ja saad hakkama, oskadki sa meeletult hästi rahaga toime tulla ..

    Kui kommenteerida seda teemat üldiselt, on see 135 eurot tegelikult ajuvaba, kui peaksid ka selle raha eest üüri maksma.. Mina käisin kooli kõrvalt tööl ja kui kolmandal aastal töölkohta koondamise tõttu pidin vahetama (polnud võimalik ilma tööta olla - autokool, korter jms) jäi mul vähe aega lõputöö jms jaoks ja kool jäi õigel ajal lõpetamata. see rahadega jamamine jms tekitabki kokkuvõttes selle, et võib jääda üha enam üliõpilasi nö ripakile. Pikk ja mõttetu hala hilisel õhtutunnil aga sulle soovin edu ja kui on kurki vaja, saadan sulle maalt:) kaasüliõpilasi tuleb toetada!

    ReplyDelete
  9. Kui ainult söögi peale see raha kulutada, siis pole probleemi, aga eeldades, et see toetus on mõeldud noortele, kelle vanemad neid toetada ei saa, siis kuidas peaks nad selle raha eest veel ka üüri maksma, riideid ja jalanõusid ostma (ja muud igapõevast vajalikku)?
    Ning miks on "väljas pidutsemas käimine" alati negatiivse tooniga öeldud? Millal siis veel kui mitte noorena? Ma arvan, et vähemalt korra kuus peaks igal noorel olema võimalik auru välja lasta nii nagu kõigil. Ma ei usu, et need inimesed, kes selle eelnõu välja mõtlesid, ainult töö ja kodu vahet käivad, miks siis tudeng ebainimlikku õppimisele andumist oodatakse? Ega me Hiinas ei ela....

    ReplyDelete
  10. Hei!

    Esimene kuu koolis ja uues linnas on möödumas ja lõin kulutused kokku. Lisaks toidule sai poest ostetud pesupulber+loputusvahend (kestab arvatavasti vähemalt 2 kuud), nõudepesuvahend, wc-paberit, köögipaberit, šampoon ja duššigeel. Koolitarvetest üks suur vihik+ 2 sulepead. Igakuine üür+kommunaal on kokku 120€. Tlna transport maksab 8.50€ kuus. Kodus olen käinud kaks korda, aga õnneks tasuta. Natuke toiduteemal ka: olen üritanud osta sellist keskpärast, pigem natuke odavamat kraami, kuid mitte kõige odavamat, sest paljude asjade puhul on nii, et mida odavam, seda kahtlasem on ka sisu, kvaliteet ja tooraine (AGA MITTE ALATI!). Vahel lubasin endale ka midagi head, kuid väga harva. Kindlasti mingit priiskamist ei ole toimunud ja olen üritanud kõiki oste läbi mõelda. Jättes toidu sinna paika, lisandub veel ka meelelahutus/ hobi kulu. Tegelen samuti spordiga ja keskeltläbi 25€ on kindlasti min. mis kuus kulub.
    September kokku:323.5€
    üür+kommunaal 120€
    transport 8.50€
    toit 170€
    sport 25€
    Esimese aasta õpilasena toetusi ei saa ja tööl ma ei käi ning ei lähe ka, kuna vanemate kursuste tudengid ja ka õppejõud on soojalt soovitanud vähemalt esimene aasta korralikutl koolis käia (nb! töö võimalus oli täitsa olemas, kuid ütlesin sellest ära). Seega elan täielikult oma enda reservidest ja vanemate toetusest (kellel seda võimalust ei ole, on üsna raskes seisus, et ülikooliharidus omandada).
    Järgmise kuu üritan toituda nii tervislikult kui saan ja vaatan milline hinnavahe niiöelda tavalise üliõpilase toidukorviga tuleb.

    Edu ja ja jõudu Sulle!

    ReplyDelete